Marknadsledande inom hobbymaterial
Panduro Hobby AB är ett svenskt, Malmö-baserat företag som säljer diverse material för hobbyrelaterad verksamhet. Panduro har produkter för inredning, pappershobby, bakning, textildekoration, handarbete, barnpyssel och konst, för att bara nämna några områden. I dag har Panduro 103 butiker fördelat på sex länder med huvudkontor och centrallager i Malmö. Under de senaste åren har e-handel haft en väldigt hög tillväxt med god försäljning.
En modern och stabil IT-miljö
Panduro har under en längre tid satsat stort på en modern och stabil IT-miljö med ökad fokus på säkerhet. Befintlig IT-chef har med starkt stöd från ledningen och resten av IT-avdelningen prioriterat och jobbat flitigt för att lyckas med detta. Panduro har under senare tid gått igenom en försäljning av bolaget till Lek o Lar.
Hålla uppe fart och fokus
Under den befintliga IT-chefens föräldraledighet fick Great IT förtroendet att tillsätta en konsult på heltid som interim IT-chef. Uppdraget var att följa upp pågående projekt samt driva vidare utstakade IT-strategier. Personalansvar för IT-avdelningen omfattades under uppdraget, samt att hjälpa avdelningen att upprätthålla en hög tillgänglighet i IT-miljön under Panduros högsäsong.
En stor anledning till att man ville ta in en konsult som interim IT-chef under denna period var att man inte ville tappa fart och fokus i pågående eller planerade projekt.
Intressant uppdrag med möjlighet att påverka
Panduro gav ett varmt välkomnande och hade en bra sammanhållning, något man märkte av direkt vid start. Man möttes av ett härligt kreativt gäng med stor fokus på försäljning. Uppdraget var intressant och man fick en bra insyn i hur denna bransch fungerar.
Det var lärorikt att följa moderniseringen av IT-miljön och det fanns stor möjlighet att vara med att påverka. Det fanns en samsyn i organisationen kring prioriteringen av detta arbete, vilket gjorde arbetet lättare och underlättade beslutsfattandet.
Att ta över arbetet som konsult under en kortare period i en linjeroll kräver samsyn på hur och vad som förväntas i uppdraget. För att lyckas behöver man snabbt anpassa sig till förutsättningarna.
Ett lyckat samarbete
Great IT har en stor kompetensbank vilket gjorde att man snabbt hittade en bra match till uppdraget på Panduro, både för kund och konsult. Personal och ledning var mycket nöjda efter uppdragets slut, och glada att samarbetet gått så bra. Man påpekade också fördelen att få en objektiv åsikt utifrån någon annans erfarenheter.
Konsulterna på Great IT träffar ofta kunder med liknande utmaningar och kan ge många råd och tips utöver uppdraget. Här spelar den breda branschkunskapen på Great IT en stor roll.