RPA underlättar ansökningsprocess för ekonomiskt bistånd
Kävlinge kommun hade sedan tidigare en e-tjänst för ansökan om ekonomiskt bistånd. Nu ville man ta digitaliseringen ytterligare ett steg för att ge kommuninvånarna bättre service i form av kortare handläggningstider samt underlätta vardagen för de anställda på Kävlinge kommun.
Bättre kvalitet och frigjord tid
Tillsammans med Great IT har nu Kävlinge kommun utvecklat en RPA-lösning där en robot tar emot och gör en första kontroll av inkommande återansökningar för ekonomiskt bistånd. Roboten kontrollerar att grunduppgifter som den sökande lämnat är korrekta.
Roboten kvalitetssäkrar även de uppgifter som den sökande har lämnat, till exempel att ansökta belopp håller sig inom bestämda beloppsgränser och fångar upp eventuella avvikelser. Därefter sammanfattar roboten sitt arbete och presenterar resultatet för handläggare på kommunen som gör en sista kontroll innan beslut fattas i ärendet.
Detta är ett smart exempel på hur en RPA-tjänst kan samarbeta med människor. Roboten tar hand om de delar som är regelmässiga kontroller, jämförelser och repetitiva arbetsuppgifter, och handläggarna får mer tid frigjord för att kunna utreda de lite mer komplicerade fallen och ge kommuninvånarna bättre service.
Great helt enkelt!