Hexagons-left
kundcase_kävlinge-kommun
Hexagons-right

RPA underlättar ansökningsprocess för ekonomiskt bistånd

Kävlinge kommun hade sedan tidigare en e-tjänst för ansökan om ekonomiskt bistånd. Nu ville man ta digitaliseringen ytterligare ett steg för att ge kommuninvånarna bättre service i form av kortare handläggningstider samt underlätta vardagen för de anställda på Kävlinge kommun.

Bättre kvalitet och frigjord tid

Tillsammans med Great IT har nu Kävlinge kommun utvecklat en RPA-lösning där en robot tar emot och gör en första kontroll av inkommande återansökningar för ekonomiskt bistånd. Roboten kontrollerar att grunduppgifter som den sökande lämnat är korrekta.

Roboten kvalitetssäkrar även de uppgifter som den sökande har lämnat, till exempel att ansökta belopp håller sig inom bestämda beloppsgränser och fångar upp eventuella avvikelser. Därefter sammanfattar roboten sitt arbete och presenterar resultatet för handläggare på kommunen som gör en sista kontroll innan beslut fattas i ärendet.

Detta är ett smart exempel på hur en RPA-tjänst kan samarbeta med människor. Roboten tar hand om de delar som är regelmässiga kontroller, jämförelser och repetitiva arbetsuppgifter, och handläggarna får mer tid frigjord för att kunna utreda de lite mer komplicerade fallen och ge kommuninvånarna bättre service.

Great helt enkelt!

Vill du komma i kontakt med oss?

Fyll i formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Vill du veta mer om RPA?

Ta del av vårt white paper om RPA (Robotic Process Automation) och hur du med hjälp av detta kan automatisera och effektivisera affärsprocesser samt frigöra resurser. 

Läs mer om RPA