Social Media Management till Great IT
IT Management är ett av Great IT’s affärsområden som fokuserar på stöttning inom digital transformation och management. Tidigare har området management till största del innefattat tillsättning av interima tekniska roller, men nu breddas kompetensen och framöver kommer IT Management även att erbjuda stöttning inom Social Media Management. Vi har ställt några frågor till Matthew Nesbitt, CEO och Hanna Lindholm, konsultchef, kring den nya tjänsten.
När och var såg ni behovet av att erbjuda management-konsulter inom social media?
Efter sommaren kunde man se att kompetens inom social media management efterfrågades av allt fler bolag, stora som små. Denna kompetens har tidigare ofta efterfrågats hos byråer med spetskompetens inom digital markering, och vanligtvis inte hos konsultbolag där fokus ligger på olika delar inom IT.
Bredden ett IT konsultbolag kan erbjuda gör det till ett intressant område att ge sig in i. I dagsläget har Great IT gedigen erfarenhet inom digital närvaro både när det kommer till framtagning av hemsidor och utveckling av dessa samt bakomliggande strategi för att lyckas med satsningen. Då aktivitet på hemsida och i sociala medier ofta går hand i hand ser vi en stor vinning att kunna hjälpa kunder med både och, om så önskas.
Är företag införstådda i vikten av välfungerande sociala medier?
Nej, men allt fler upptäcker värdet i det, vilket är väldigt positivt. Det kan kännas som ett jättearbete vid första anblick – var ska man synas, ska vi ha olika strategier för olika kanaler, när ska man synas och med vilket innehåll?
Osäkerheten i vad sociala medier kan generera är för många ett hinder att investera i kanalerna. Därav kan att anlita en konsult innan man väljer att anställa någon vara en god idé. Någon som hjälper till med grunderna, tar fram en strategi och sätter en plan framåt för att sedan mäta utfall och utvärdera hur man går vidare framöver. Möjligheten att anlita någon per timme gör det också enklare att anpassa arbetet efter varje företags behov.
Svenskarna och internet
”Twitter och Tiktok ökar medan Facebook minskar. Be Real används av 6 procent av befolkningen. Youtube är männens favorit och Instagram kvinnornas. Svenskar umgås mest på Snapchat men barn hänger med kompisar i Roblox.”
Citatet ovan kommer från 2023 års ”Svenskarna och internet”. Läser man vidare i rapporten får man tydliga sammanställningar över vilken målgrupp som befinner sig var och det blir helt plötsligt ganska tydligt om man ska satsa på sociala medier och i så fall var.
Tre tips från coachen
Vårt senaste tillskott inom IT Management och även Social Media Management är Hampus Georgsson. En stjärna inom branschen som tidigare jobbat med sociala medier för varumärken som Svensk Cater och Edgy Veggie.
Vi har ställt tre frågor om sociala medier till Hampus Georgsson.
Vikten av synlighet i sociala medier?
Att synas i sociala medier som företag är viktigt eftersom det skapar närvaro och engagemang bland potentiella kunder. Det ger möjlighet att bygga varumärkesmedvetenhet, potentiellt sticka ut från konkurrenter och skapa en närmre relation till sin ”publik”. Jag tror starkt på community building! Vilka är dina kunder och vad är deras behov? Allt man skapar i sociala medier ska ha kundens personas och behov i fokus. More on that på senare frågor!
Var börjar man som företag?
För att vara mer aktiv i sociala medier som företag börjar du med att identifiera dina mål och målgrupper. Skapa sedan en strategi som inkluderar val av plattformar, innehållsplanering och interaktionsstrategier.
Vilka plattformar ska du som företag vara på? Helst färre med bättre kvalitet än fler med lite halvtaskig kvalitet på innehåll. Bygg upp en närvaro genom regelbunden och relevant delning av innehåll. Hur ofta kan man publicera kontinuerligt som företag? Om det är en gång i veckan eller tre gånger i veckan så är båda helt okej. Kontinuitet är det viktigaste!
Ett tips att tänka på för att sticka ut i sociala medier.
Vad gör ditt företag unikt? Varför ska kunden gå till dig och inte konkurrenten? Använd den USP:en och vänd det till hur dina unika kunskaper hjälper kundens behov. Där har du ett stadigt tips på hur du ska sticka ut!