Vem är Daniel Eldrup?
Daniel Eldrup har sedan 2019 har varit en del av Great IT. Med många års erfarenhet inom konsultbranschen valde han och Victoria Daya att tillsammans starta upp och driva affärsområdet Digital Agency.
Berätta lite om dig och din bakgrund.
Jag har sedan barnsben fascinerats av vad man kan åstadkomma med teknik och datorer. Det ledde mig vidare till LTH där jag tog examen som civilingenjör.
Under min karriär har jag främst jobbat på inhouse-konsultsidan och haft alla möjliga roller. Jag tyckte att allt var roligt, men kunde inte se mig själv i en enstaka roll. Det fanns dock en röd tråd som handlade om människor och ledarskap som jag brann mest för. Jag insåg att jag helt enkelt är en entreprenör som älskar att göra ”lite av varje” och trivs bäst när varje arbetsdag är unik på sitt sätt.
Vad driver dig framåt?
Jag drivs verkligen av att jobba med människor och att lösa problem, oavsett vad det handlar om. Det kan exempelvis vara en teknisk kluring, hur man lägger upp strategin för ett bolag eller att hjälpa en kund med olika lösningsförslag, upplägg eller erbjuda rätt konsult för uppgiften.
Varför ville du bli en del av Great IT?
Framförallt är det personerna bakom som lockade mig. Min vän och kollega, Victoria, hade dialog med mig tidigt när hon var på väg att starta Digital Agency och vi ville båda starta det tillsammans. Jag hade även pratat en hel del med Ola, som jag träffade på Knowit.
Det där lilla nystartade bolaget (som det var då) Great IT, kändes helrätt. Bolaget jobbade i en entreprenöriell, välkomnande och familjär miljö och jag kände att det fanns enorm potential att vara med och bygga något bra här tillsammans med resten av ledningen. Valet var ganska enkelt!
Hur ser ditt ledarskap ut?
Mitt ledarskap innebär att jag är mer av en lyssnare än en pratare, och jag är naturligt coachande som person. Jag tror mycket på ett modernt ledarskap där alla har stor frihet under ansvar och att jag finns där som stöttepelare eller bollplank när behovet finns. Alla ska känna sig sedda och känna trygghet i att det finns en ledare som är tillgänglig och som man kan prata öppet med.
Det är även viktigt för mig att undanröja hinder så att alla i teamet kan fokusera på att göra det de är bäst på. Sist men inte minst är transparens och öppen dialog viktig, det är då ledarskapet blir som bäst!
Hur viktig är företagskulturen för att nå ett lyckat resultat?
Det är superviktigt med en företagskultur som varje individ är en del av. Jag ser det som företagets ryggrad och utan den kan verksamheten inte ta sig an tuffare utmaningar. Bra företagskultur leder till sammanhållning, där det är högt i tak och alla vågar visa sina styrkor och svagheter för varandra.
Jag tror på en familjär kultur där alla känner sig välkomna och känner tillit till varandra. Kulturen sprider sig dessutom ut till kunderna, vilket också visar på hur viktig den är.
Kulturen på Great IT är jag oerhört stolt över, alla på Great IT bidrar verkligen till vår magiska kultur. Utan den hade vi bara varit ett konsultbolag i mängden.
Vad gör ditt affärsområde?
Vi är en helhetsleverantör inom e-handel, webb och systemlösningar, allt som oftast i team inhouse där vi tar oss an projekt och åtaganden – men även i konsultuppdrag där vi förstärker kundens team. Vi har tight dialog med våra kunder och hjälper dem framåt i sina digitala kanaler och utmaningar med dessa.
Vi hjälper till med allt från strategi, UX/UI till dataanalys och inte minst att bygga själva lösningen mjukvarumässigt, allt som oftast med en plattform i grunden. Vi kan massvis med plattformar och lyssnar gärna in kundens behov och vision framåt innan vi ger rekommendationer kring teknikval.
Vilka utmaningar står ni inför?
Vi är alltid ärliga och transparenta mot våra befintliga och potentiella kunder. Det är viktigt för oss att ge kunden rätt förväntningar från första början och inte lova något man inte kan hålla, vilket vi tror är receptet en långsiktig relation. Det är därför något som vi inte vill rucka på och det kan i vissa sammanhang hämma vår tillväxt då det finns aktörer där ute som tänker mer kortsiktigt och som lovar mer än vad de kan leverera till lockpriser. Vi tror dock på att marknaden har mognat enormt senaste åren och att många kunder ser igenom sådan kortsiktighet.
Visioner och mål för ditt affärsområde?
Vi vill bli top of mind hos potentiella kollegor och kunder. Oavsett hur mycket vi växer är det oerhört viktigt att vi fortsatt har hjärtat på rätt ställe, har det där personliga engagemanget i våra uppdrag och har kul på vägen!