Vem är Uffe Servin?
Uffe har varit en del av Great IT sedan starten 2018 och är idag ansvarig för New Business, en spännande funktion som agerar både inkubator och accelerator för nya affärsområden.
Berätta lite om dig och din bakgrund.
Jag brukar introducera mig som entreprenör. Jag började entreprenörsresan redan som 13-åring när jag köpte in och sålde glass på stranden i Åhus. Sedan dess har jag parallellt med anställningar som IT konsult och beställare av IT-konsulttjänster genom åren drivit bolag av olika slag, främst mindre tech-bolag med olika inriktningar.
Det som uppmärksammades mest var ”Google Phone”. Jag var först i Sverige med att importera och sälja Android-telefoner när det lanserades i USA 2008. Med en stämningsansökan och Googles advokater efter mig så slutade det kanske inte som tänkt, men det var helt klart en bra lärdom.
Hur har din resa inom Great IT sett ut?
Jag lärde känna Ola när vi båda jobbade på Knowit. 2018 bestämde vi oss för att slå våra erfarenheter inom konsultbranschen ihop och göra något great utav det.
I början var både jag och Ola ute på uppdrag, Ola på Advenica och jag på Verisure, två bolag som vi fortfarande har som kunder. Efter en tid skalade Ola ner på timmarna ute hos kund, och jag fortsatte som konsult på Verisure till 2021. Efter det har jag varit med i uppstarten och lett olika bolag inom koncernen, där vi sedan tillsatt nya VD:ar.
Vad driver dig framåt?
1 – att ha roligt, 2 – att lyckas. Båda är såklart subjektiva, men min tanke är att oavsett vad jag tar mig an ska jag göra det bästa utav det. Det är en devis som alltid hängt med och har drivit mig framåt. Även när jag packade glass på glassfabriken i Åhus så skulle jag vara den som packade glass snabbast av alla, så det kvittar vad det gäller! Men är det inte roligt så spelar det ingen roll.
Hur viktig är företagskulturen för att nå ett lyckat resultat?
Extremt viktig. Jag är sjukt stolt över den företagskultur vi har idag. Även fast vi uttalat lanserade vår kultur ”Great People – Great together” för ett år sedan, efter att ha jobbat med den i ett år med alla medarbetare, så har den dessförinnan alltid funnits där. Det är ingen förändring av företagskulturen, det är vad vi skapat tillsammans och nu satt ett namn på. Jag är sjukt stolt över detta.
Utan vår företagskultur så är vi som vilket IT-konsultbolag som helst.
Vad innefattar New Business?
New Business innefattar all etablering av ny verksamhet inom Great IT-koncernen. Det kan vara helt nya affärsområden eller affärsområden som startas på nya orter. Enkelt förklarat så har vi delat upp New Business i två delar – inkubatorn och acceleratorn. I inkubatorn startar vi upp helt nya affärsområden med förstagångsentreprenörer, och till acceleratorn ansluter man som erfaren entreprenör med ett redan befintligt bolag.
Vad är den största utmaningen med att jobba med New Business och driva en inkubator?
Mitt spontana svar är vetskapen av att allt inte lyckas, att acceptera detta. Jag vill ju att 10/10, 100 % ska bära frukt, men det vet jag att det inte kommer göra, så det är en stor utmaning att förlika sig med det. Man vill att det man lägger tid och energi på ska vara värdefullt.
Största utmaningen ute på marknaden är att nå igenom bruset och vara så pass nya som vi är. Vi har börjat bygga ett varumärke i södra Sverige och har kommit långt på bara fem år. Men när jag pratar med entreprenörer i Oslo, Kalmar, Göteborg eller Stockholm så vet de ännu inte vem Great IT är.
Utmaningen är att inget är gratis – man börjar alltid från noll.
Visioner och mål för New Business?
Visionen är att bli ett etablerat inkubatorprogram, så att marknaden känner till det. Mig veterligen finns det inget likadant. Det finns säkert liknande, att man kan starta ett bolag under ett annat, men just den här modellen har vi inte lånat från någon annan, utan format den själva. Visionen är att vi ska gå från att leta efter entreprenörer till att entreprenörer kommer till oss.