stars
stars
great-it_whitepaper_RPA

Automatisera affärsprocesser

Robotic Process Automation (RPA) gör det möjligt för organisationer att automatisera repetitiva, manuella och tidskrävande affärsprocesser genom att använda mjukvarurobotar.

RPA-tekniken använder programvarurobotar för att replikera uppgifter som människor normalt skulle utföra på datorer, till exempel att öppna och läsa e-postmeddelanden, fylla i formulär eller bearbeta fakturor. RPA kan användas inom många branscher och områden, allt från sjukvård till redovisning och kundservice.

Vi sammanfattat hur de två marknadsledande RPA-plattformarna kan hjälpa dig och ditt bolag framåt i både digitalisering och automatisering.

UiPath

UiPath är en ledande leverantör av RPA-programvara som erbjuder en rad produkter och tjänster som gör det enklare för organisationer att implementera och hantera RPA-processer.

Då UiPath är en skalbar plattform med ett stort antal integrationsmöjligheter kan den passa bättre för större företag då de vanligtvis har ett flertal processer som kräver automatisering för att förbättra effektiviteten. UiPath kan hjälpa till att automatisera dessa processer så att tid och resurser frigörs och anställda kan fokusera på strategiska uppgifter.

Kofax

Kofax RPA är en skalbar plattform som kan vara en passande lösning för mindre företag som har få manuella och repetitiva processer och som vill automatisera dessa, förbättra effektiviteten och minska risken för mänskliga fel.

Mindre företag har ofta ett begränsat behov för automatisering och kan därför ha nytta av enklare och mindre kostsamma lösningar för att automatisera sina processer.

Vad skiljer plattformarna åt?

  • Användargränssnitt: UiPath har ett mer användarvänligt gränssnitt med drag-and-drop-editor vilket gör det enklare för en person utan teknisk bakgrund att automatisera uppgifter då det inte behöver någon förkunskap av till exempel kodning. Kofax har ett mer komplext gränssnitt vilket kan behöva mer teknisk kompetens för att hanteras.

  • Integration: UiPath har ett större antal integrationsmöjligheter med andra mjukvaruprogram än Kofax. Det finns redan färdiga kopplingar för till exempel Salesforce, SAP och Oracle.

  • Kognitiv kapacitet: Kofax kognitiva förmåga är mer avancerad än UiPath då den klarar av att läsa och tolka ostrukturerad data, såsom text skrivet i handstil.

  • Skalbarhet: UiPath är känt för sin skalbarhet och dess förmåga att hantera stora automationsprocesser, medan Kofax är mer anpassat för mindre och mellanstora automationsprocesser.

Sammanfattningsvis

Kofax RPA erbjuder vanligtvis en årlig prenumerationsavgift, där priset beror på antalet robotar och licenser som behövs för att täcka de automatiseringsbehov som företaget har. UiPath erbjuder också prenumerationsplaner, men kan också ha andra prisstrukturer för företag som behöver anpassade lösningar eller högre nivåer av support.

Generellt sett kan Kofax RPA vara en mer prisvärd lösning för mindre företag eller företag med enklare behov, medan UiPath ofta anses vara inriktat på större företag med mer komplexa och omfattande automatiseringsbehov.

Det är dock viktigt att notera att beslutet att använda UiPath, Kofax RPA eller någon annan RPA-lösning beror på företagets specifika behov och budget.

Relaterade inlägg

great-it_linkedin_risk-och-sakerhet
2024-02-12
Whitepapers
Svenska

Doxxing – ett digitalt vapen

Undvik att bli en måltavla
great-it_whitepaper_lösenordsbytardag
2024-01-19
Whitepapers
Svenska

Fyra tips för säkrare lösenord

Öka er lösenordssäkerhet och minska risken för intrång

Vill du komma i kontakt med oss?

Vill du komma i kontakt med oss, men vet inte exakt vem som är rätt att prata med? Fyll gärna i formuläret så lotsar vi dig till rätt person.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Vill du veta mer om Analytics?

Vi kan, med vår expertkompetens inom data och analytics, hjälpa er att förädla er data och utvinna insikter och förutsägelser. Vår kunskap sträcker sig mellan allt från dataanalys till processutveckling med hjälp av robotic process automation.

Läs mer om Analytics

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Great IT Nordic AB, orgnr. 559167-5110 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata